PN-möte 18 oktober Huvudsta Gård
Studentrepresentanter: Frideborg Bradley och Rasmus Eurén- PIL/Rosanders. På flera andra läkarprogram använder man sig av ett intagningssystem som heter MMI och som delvis går ut på mini-intervjuer med de ansökande. Det här verkar vara framgångsrikt, och PN beslutade att söka pengar för vidareutveckling/utforskande av detta från Rosanders-fonden.
- Gunnar Nilsson rapporterade från det nationella utbildningsmötet i Uppsala, där man diskuterade Klin-Kurt, examensarbetets vikt vid HSV utvärdering, distansundervisning på internet men framförallt samordning kring VFU.
- Gunnar Nilsson berättade om en pågående workshopserie som ges av centrum för medicinsk pedagogik (CME) som ska stödja KIs program i arbetet med HSVs kvalitetsutvärderingar. Det diskuterades hur det hade gått hittils och ifall de var nödvändigt.
- KI ska övergå från den gemensamma EBBA-enkäten (kursutvärderingar) till en annan enkät. Carolina föreslog att det skulle vara rekommenderat (men frivilligt) för kurserna att byta till den nya enkäten redan i höst, men obligatoriskt till våren. Förslaget godkändes.
- Kursplanerevideringar för:
- Klinisk-medicin-inriktning neuro, sinnen och psyke
- Den sjuka människan 1
- Klinisk rotation-urologi (ny kurs)
- Klinisk rotation- onkologi (gavs förut av SÖS men ges numera av institutionen för onkologi/patologi och behöver därför annan kurskod)
- SVK: Naturläkemedel och läkemedel: användning, evidens och förhållningssätt (ny kurs)
- SVK: Praktisk allmänmedicin inför AT med fördjupning inom idrottsmedicin och smärtrehabilitering
- SVK: Idrottsmedicin
- SVK: Akutsjukvård. Från nödnummer till akutmottagning.
- SVK: Kognitiv sjukdom i klinisk vardag
- SVK: Fördjupningskurs i njurmedicin
PN kommenterade på mängden obligatoriska moment, som för en del SVK är i princip allting. Måste det vara så mycket som är obligatoriskt? Är det inte möjligt att testa de kunskaperna på annat sätt?
- SVK-strategi. Anna Freyschuss redovisade grundsynen på SVK och dess framtida strategi. Hon pratade om vertikala och horizontella “kopplingar” och vikten av att SVK är kopplade till de temat där de ges! Det har uppkommit ett problem då en del studenter väljer SVK enbart av “taktiska” skäl för att kunna förkorta utbildningen. Hur ska man undvika det?
- Hans Gyllenhammar berättade om Tema 3. Han tog bland annat upp examensportföljen och den nya examensformen som de jobbar mycket med.
- Hans Gyllenhammar utsågs till en national arbetsgrupp för kliniska placeringar (för att undvika krockar och trängsel på VFU). Uppsala är samordnande.
/Frideborg och Rasmus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar