Mötet inleddes med en diskussion om att minska
pappersanvändningen på KI genom att lägga ut föreläsningar på pingpong istället
för att ge dem som handouts. Motiven är i första hand hållbar utveckling och
att det ska stämma överens med KIs värdegrund samt pedagogiska skäl. Vi kom
fram till att ”om inte särskilda skäl föreligger bör man inte lämna ut
papperskopior av powerpointföreläsningar”.
Implementeringen blir en fråga för temakollegierna.
Efter
det följde en diskussion om hur väl basvetenskap och klinik är integrerat i det
nya läkarprogrammet. Det rådde viss oenighet om hur väl detta har lyckats. Det
är något oklart angående på vilket sätt detta ska ske och vad man menar med
ordet integration. Är det fråga om att uppgifter eller att lärare ska lånas
från andra delar av programmet eller snarare att innehållet ska kopplas
genomgripande över programmet. Som exempel diskuterades integrerade examinationer.
Vem
ska få vara klinisk handledare? På PN har man beslutat att alla studenter ska
ha en namngiven huvudansvarig leg. läkare under VFU som handledare.
Förhoppningen är ändå att studenterna ska möta många olika läkarkategorier. Vi i LS kanske borde försöka verka för att
en kort handledarutbildning läggs in i AT?
Om det alls är möjligt…
Siri
Sjöberg från LS har lyft frågan om bristande språklig kvalité i examinationerna
vilket i värsta fall kan leda till att man missförstår frågan. Önskan att lägga
in en ytterligare fråga om detta i kursenkäten har därför framförts. Det som
skulle tala emot detta är att studenterna inte orkar fylla i långa enkäter. Det
som talar för detta är att synliggöra problemet. Det fanns olika åsikter om vad
som är rätt forum för att synliggöra det här: kursenkät, reflektionsfråga på
tentorna eller att allmänt lyfta frågan i temakollegierna. PR landade i att
satsa på det senaste alternativet.
Presentation
av en översyn (utvärdering) av VetU. Ett antal brister hade visualiserats. Det
finns en önskan att ha en slags introkurs med examination termin 1 med en
repetition/ fördjupning termin 5/ 6 inför projektarbetet termin 7. Dessutom
behövs fördjupade kunskaper i statistik. En tanke är att använda SVKs som ett
slags förberedelse. Ett annat problem är att man tappar det vetenskapliga
förhållningssättet i undervisningen efter exarbetet.
Efter
det fick vi höra en presentation om entreprenörskap i hälso- och sjukvård.
Målet är att öka detta i vården. Regeringen har beslutat att man ska jobba med
de här frågorna via tillväxtverket. Man vill öka tillväxten i Sverige. På
läkarprogrammet skulle detta kunna innebära att jobba på ett öppet sätt och
förhoppningsvis innovativt för att som slutmål gagna patienterna.
Ett
försök att under tema 1 och 2 ha två studentaktiverande grupparbeten á 1v st
ska genomföras som pilot.
Obligatoriska
upprop diskuterades. I princip behöver studenterna inte närvara fysiskt vid
uppropet utan man kan skicka någon annan med fullmakt. Ofta ges dock essentiell
kursinformation första dagen. De studenterna som inte är närvarande medför
mycket medarbete för kursgivarna och i vissa fall stora kostnader. Problemet
skulle kunna lösas med att man har ytterligare ett obligatoriskt moment första
kursdagen (som inte är själva uppropet) där man ger informationen om kursen.
/Malin och Tofan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar