22 maj 2012

PR 22/5


Mötet inleddes med en diskussion om att minska pappersanvändningen på KI genom att lägga ut föreläsningar på pingpong istället för att ge dem som handouts. Motiven är i första hand hållbar utveckling och att det ska stämma överens med KIs värdegrund samt pedagogiska skäl. Vi kom fram till att ”om inte särskilda skäl föreligger bör man inte lämna ut papperskopior av powerpointföreläsningar”.  Implementeringen blir en fråga för temakollegierna.

                             Efter det följde en diskussion om hur väl basvetenskap och klinik är integrerat i det nya läkarprogrammet. Det rådde viss oenighet om hur väl detta har lyckats. Det är något oklart angående på vilket sätt detta ska ske och vad man menar med ordet integration. Är det fråga om att uppgifter eller att lärare ska lånas från andra delar av programmet eller snarare att innehållet ska kopplas genomgripande över programmet. Som exempel diskuterades integrerade examinationer.

                             Vem ska få vara klinisk handledare? På PN har man beslutat att alla studenter ska ha en namngiven huvudansvarig leg. läkare under VFU som handledare. Förhoppningen är ändå att studenterna ska möta många olika läkarkategorier. Vi i LS kanske borde försöka verka för att en kort handledarutbildning läggs in i AT?  Om det alls är möjligt…

                             Siri Sjöberg från LS har lyft frågan om bristande språklig kvalité i examinationerna vilket i värsta fall kan leda till att man missförstår frågan. Önskan att lägga in en ytterligare fråga om detta i kursenkäten har därför framförts. Det som skulle tala emot detta är att studenterna inte orkar fylla i långa enkäter. Det som talar för detta är att synliggöra problemet. Det fanns olika åsikter om vad som är rätt forum för att synliggöra det här: kursenkät, reflektionsfråga på tentorna eller att allmänt lyfta frågan i temakollegierna. PR landade i att satsa på det senaste alternativet.

                             Presentation av en översyn (utvärdering) av VetU. Ett antal brister hade visualiserats. Det finns en önskan att ha en slags introkurs med examination termin 1 med en repetition/ fördjupning termin 5/ 6 inför projektarbetet termin 7. Dessutom behövs fördjupade kunskaper i statistik. En tanke är att använda SVKs som ett slags förberedelse. Ett annat problem är att man tappar det vetenskapliga förhållningssättet i undervisningen efter exarbetet.

                             Efter det fick vi höra en presentation om entreprenörskap i hälso- och sjukvård. Målet är att öka detta i vården. Regeringen har beslutat att man ska jobba med de här frågorna via tillväxtverket. Man vill öka tillväxten i Sverige. På läkarprogrammet skulle detta kunna innebära att jobba på ett öppet sätt och förhoppningsvis innovativt för att som slutmål gagna patienterna.

                             Ett försök att under tema 1 och 2 ha två studentaktiverande grupparbeten á 1v st ska genomföras som pilot. 

                             Obligatoriska upprop diskuterades. I princip behöver studenterna inte närvara fysiskt vid uppropet utan man kan skicka någon annan med fullmakt. Ofta ges dock essentiell kursinformation första dagen. De studenterna som inte är närvarande medför mycket medarbete för kursgivarna och i vissa fall stora kostnader. Problemet skulle kunna lösas med att man har ytterligare ett obligatoriskt moment första kursdagen (som inte är själva uppropet) där man ger informationen om kursen.
/Malin och Tofan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar